Studia trwają 3 semestry i są w pełni dostosowane do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450).
Obejmują przygotowanie merytoryczne w wymiarze 240 godzin wraz z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym w wymiarze 150 godzin oraz praktyką zawodową w wymiarze 120 godzin. Osoby, które nie ukończyły uprzednio studiów/kursu w zakresie pedagogiki specjalnej, realizują dodatkowo moduły z dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze 60 godzin wraz z praktyką zawodową w wymiarze 60 godzin.
Praktyki zawodowe odbywają się w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245), w szczególności w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych.
Adresatem studiów są nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczyciele szkoły specjalnej i oddziału specjalnego, którzy legitymują się:
- dyplomem ukończenia studiów I stopnia i/lub II stopnia lub jednolitych magisterskich i posiadają uprawnienia do nauczania pierwszego przedmiotu lub rodzaju zajęć (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający tzw. „przygotowanie pedagogiczne”),
- dyplomem ukończenia studiów wyższych z zakresu pedagogiki specjalnej lub innych studiów wyższych i świadectwem ukończenia studiów podyplomowych/kursów potwierdzających posiadane kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej).
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest pozytywne rozliczenie wszystkich modułów przedmiotowych, w tym praktyki zawodowej, przewidzianych do realizacji programem kształcenia, a tym samym uzyskanie określonych programem efektów uczenia się oraz punktów ECTS. Po spełnieniu tych warunków, absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Kształcenie na studiach podyplomowych odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełnia wymogi ustawowe opisane w art. 160 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668).
Po ukończeniu studiów podyplomowych Pedagogika korekcyjna – terapia pedagogiczna absolwent uzyskuje kwalifikacje terapeuty pedagogicznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w przedszkolach, szkołach i placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, ośrodkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz placówkach realizujących działalność terapeutyczno-edukacyjną dla dzieci z trudnościami w uczeniu się, tj. świetlicach środowiskowych, terapeutycznych, w zakresie:
- przeprowadzania i opracowywania diagnozy zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym oraz trudności w uczeniu się i projektowania terapii uczniów z tymi zaburzeniami i trudnościami,
- prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- prowadzenia zajęć terapeutycznych i wspierających rozwój ucznia.
Podstawa prawna: §15, ust. 4 i §22 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575, z późn. zm.).